Jak papierosy Marlboro, najlepiej sprzedająca się marka na świecie, stały się tak popularne? Czy to naprawdę człowiek z Marlboro? Czy ludzie po prostu lubili smak? Co? Według nowego badania opublikowanego w tym miesiącu w American Journal of Public Health, tajemnicą mogła być „wolna zasada nikotyny”. Naprawdę.
Przez długi czas wiele firm tytoniowych używało amoniaku podczas procesu produkcyjnego, aby zwiększyć objętość tytoniu, zaakcentować określone smaki, a nawet pozbyć się kilku czynników rakotwórczych. Jednak we wczesnych latach sześćdziesiątych, według Terrella Stevensona i Roberta Proctora, Philip Morris zaczął używać amoniaku do uwalniania nikotyny z dymu papierosowego, tworząc formę „łamanej nikotyny”, która zapewniała szybsze, ostrzejsze kopnięcie i zasadniczo pozwoliła Philipowi Morrisowi zachować rzucanie uzależniających papierosów przy jednoczesnym obniżeniu poziomu substancji smolistych i nikotyny, aby rozwiać obawy społeczne.
Tak się składa, że Philip Morris jako pierwszy udoskonalił sztuczkę z amoniakiem za pomocą Marlborosa, który szybko z małego gracza stał się najbardziej dominującą marką papierosów na rynku, co zmusiło wszystkich innych producentów do dążenia do odkrycia tajemnicy Philipa Morrisa. (W końcu to zrobili.) W ciągu ostatniej dekady, kiedy branża znalazła się pod ostrzałem manipulacji poziomami nikotyny, aby utrzymać klientów, Philip Morris zdołał się obronić, zauważając, że amoniak ma wiele bardziej nieszkodliwych zastosowań i nie może prawdopodobnie odgrywać tutaj rolę.