Wódka ma niezły bieg. Od wczesnego wprowadzenia do USA pod koniec XIX wieku i na początku XX wieku do boomu po II wojnie światowej, wódka przeszła długi marsz od „egzotycznego” lub „obcego” alkoholu do największego alkoholu spożywanego w Ameryce. Punkt zwrotny dla wódki nadszedł naprawdę w 1976 roku, kiedy ostatecznie przewyższyła whisky jako alkohol nr 1 w Ameryce. Rozwój wódki trwał pod koniec lat 70. i na początku lat 80., a nowe marki, takie jak Finlandia i Absolut Vodka, pomogły stworzyć kategorię wódki premium. Marki wódek również rosły i znalazły trakcję dzięki smakowym wersjom ich bezsmakowego alkoholu, w tym cytrusów i jagód.
To Absolut Citron była prawdziwie przełomową wódką o smaku. Absolut Citron pomógł zainspirować Cosmopolitan, kwintesencję koktajlu wódki, który wzniósł popularnego ducha na nowe wyżyny. Na początku XXI wieku, kiedy wódka nie mogła stać się większa, firmy takie jak Three Olives, Van Gogh i Pinnacle przesuwały granice wódek smakowych. Do 2008 roku wódka smakowa przekształciła się z cytrusów i jagód w ciasto, bitą śmietanę i ciasto na ciasteczka. Inne firmy produkujące wódki wściekle próbowały pójść w ich ślady i widzieliśmy, jak główne marki szaleńczo eksperymentują ze smakami, takimi jak Smirnoff Light Sorbet, Stoli Hot Pepper i Belvedere Lemon Tea.
Wódka smakowa wyraźnie osiągnęła swój szczyt pod koniec 2012 roku, kiedy Pernod Ricard wypuściło swoją markę Oddka o smakach takich jak Fresh Cut Grass i Electricity. Odbiór był mniej niż gwiezdny, a te frędzle smaki nie znalazły atrakcyjności na rynku. Podczas gdy niektóre marki nadal odnotowywały silny wzrost pod koniec 2012 r. i na początku 2013 r., zwłaszcza P-Ditty i Ciroc, inne marki odnotowały spadek (w tym kultowy Absolut). Chociaż wódka nigdzie się nie wybiera, jej dni świetności są już za nią, a pierwszym opadem będzie wódka smakowa. Firmy produkujące wódki poszły w tak wielu różnych kierunkach jednocześnie z wódką smakową, że zaczęły tracić swoich klientów. Tam, gdzie kiedyś nowe wydanie smaku od firmy wódki wzbudziłoby zainteresowanie lub ekscytację, firmy wódki znajdują letnie przyjęcie dla nowych smaków i stały poślizg z istniejącymi.
Wszystkie kategorie mają swój decydujący moment, a nie ma lepszego przykładu wódek smakowych niż Ivanabitch Tobacco Flavored Vodka. Niezwykle smakowa, Ivanabitch to kolejna wódka smakowa, która jest wypuszczana w niskiej zawartości (35% / 70 dowodów), trend, który stał się popularny w przestrzeni wódek smakowych. Wódki smakowe o niższej zawartości alkoholu są często mniej kaloryczne (ponieważ masz mniej alkoholu, co oznacza więcej wody), są tańsze w produkcji i wydają się być bardziej miękkie i łatwiejsze do picia. Minusem wódek smakowych o niższej zawartości jest to, że nie mieszają się one tak dobrze, jak ich pełnowartościowe odpowiedniki.
Ivanabitch Tobacco Flavored Vodka (35% ABV/ 70 Proof, 12,99 USD) – nos na Ivanabitch rzeczywiście pachnie jak tytoń; to bardziej tytoń do samodzielnego skręcania papierosów niż głęboki, bogaty tytoń do cygar lub fajki. Oprócz tego w nosie znajdują się również nuty wiśni, zakurzonego dębu i karmelu. Aromaty nie są zbyt sztuczne, ale z drugiej strony nie są zbyt zachęcające. Wpis jest dość cienki z dużą ilością kantalupy, wiśni, tytoniu i karmelu. W środkowej części podniebienia wódka zbiera trochę zakurzonego dębu, cytryny i niewielką ilość przyprawy czarnego pieprzu. Finisz jest niezwykle krótki i bardziej napędzany przez karmelowy smak niż cokolwiek innego. Smaki karmelowe, wiśniowe i tytoniowe utrzymują się długo po zakończeniu finiszu i są ogólnie nieprzyjemne. Ogólnie rzecz biorąc, Ivanabitch w ustach jest wodnisty i cienki.
Ivanabitch Menthol Tobacco Flavored Vodka (35% ABV/ 70 Proof, 12,99 USD) – mięta dominuje w nosie mentolowej wersji tej wódki o smaku tytoniowym. Pod miętą znajduje się tytoń, który, podobnie jak główna wersja o smaku tytoniowym, ma właściwości pyliste. Na podniebieniu od razu widać, że Ivanabitch Menthol jest słodzony bardziej niż wersja zwykłego tytoniu. Na wstępie słodka mięta zielona łączy się z tytoniem, wiśnią i karmelem. W środkowej części podniebienia zaczynają pojawiać się akcentujące smaki wódki, w tym cytryna i czarny pieprz. Finisz jest nieco dłuższy od zwykłej wersji tytoniowej, ale nie mniej nieprzyjemny. Niezwykle trudno pozbyć się posmaku tej wódki z ust. Odczucie w ustach jest lepsze z mentolem niż zwykły tytoń, ale tylko nieznacznie. Dodany cukier z miętą pomaga zapobiegać zwiotczeniu i wodnistości.
Ani Ivanabitch Tobacco, ani Menthol nie mogą legalnie zawierać w sobie prawdziwego tytoniu, ponieważ zaparzanie lub macerowanie tytoniu w spirytusie może skutkować toksycznym poziomem nikotyny. Chociaż obie wersje Ivanabitcha smakują jak tytoń, żadna z nich nie jest bardzo przyjemna.